سرمایه گذاری خرید زمین در تهران

تهران شهری با چند آب و هوا است، برای مثال در شمال این شهر ممکن است شاهد کشاورزی و باغداری باشید، اتفاقی که در جنوب شهر یا میانه شهر ابدا ممکن نیست. به همین دلیل زمین های قابل خرید و فروش در تهران انواع مختلفی دارند و معمولا اصطلاح خرید زمین با خرید ملک کلنگی در تهران باهم آمیخته شده اند، چرا که نمی توان به راحتی چند متر زمین خالی در تهران برای خریداری پیدا کرد و در مناطق با تراکم جمعیت معمولا خرید املاک کلنگی پیشنهاد می شود.

خرید ملک کلنگی نیز نوعی خریداری زمین است چرا که با تخریب ملک قدیمی شما قادر خواهید بود روی زمین جدیدی که صاحب آن هستید برای ساخت و ساز خانه یا مجتمع تجاری اقدام کنید و پروژه دلخواه خود را ایجاد کنید. در این مطلب به خرید زمین در تهران می پردازیم.

در چه مناطقی از تهران می توان زمین خریداری کرد؟

معمولا خرید زمین خالی از سکنه در مناطق خوش و آب هوای تهران امکان پذیر است که می توانید این زمین ها را برای ایجاد ملک شخصی و عمارت یا آپارتمان خریداری کنید، در این بخش به مناطق مهم تهران که می توانید در آنها زمینی به نیت سرمایه گذاری خریداری کنید می پردازیم.

تجریش: تجریش منطقه ای خوش آب و هوا است و معمولا خرید زمین در این منطقه برای ساخت ملک شخصی صورت می گیرد. البته با خرید املاک قدیمی و کلنگی نیز می توان پروژه های مختلفی را در این منطقه از تهران کلید زد، اما به صورت کلی می توانید برای باغداری و سکونت، چند متربع زمین را در تجریش خریداری کنید. اگر در خانواده خود سالمند دارید یا به دنبال آرامش بیشتر و محیطی به دور از غوغای روزمره شهر شلوغ تهران هستید می توانید تجریش را انتخاب کنید، مراکز درمانی متعددی مثل بیمارستان شهدای تجریش نیز در این منطقه قرار دارند و مراکز تفریحی و تجاری تجریش نیز برای کودکان شما بسیار مناسب هستند.
لواسان: لواسان به عمارت ها، باغ ها، ویلاها و املاک لوکسی که دارد شناخته شده است. می توانید با صرف هزینه مناسب و اختصاص دادن حوصله و زمان، زمین مناسبی را در لواسان شناسایی و خریداری کنید. اما حتما یه سند ملکی که قصد خرید آن را دارید دقت کنید تا در آینده نیازی به تغییر کاربری نداشته باشید. خرید زمین در مناطق مختلف لواسان مثل عسلک و نیکنام‌ده برای اهداف کشاورزی و باغداری نیز ممکن است و می توانید سیب، گردو، انواع انگور، توت، خرمالو، زردالو، الو، هلو و آلبالو را در زمین های این مناطق کشت و برداشت کنید.
شهریار: شهریار از شهرستان های استان تهران است و با مرکز استان تهران تقریبا یک ساعت فاصله دارد. انگور شهریار در سراسر ایران شناخته شده است و زمین های چند هکتاری را در وحیدیه شهریار و سایر مناطق میتوان خریداری کرد. اخیرا خرید زمین در شهریار برای ساخت باغ و ویلا نیز بسیار فراگیر شده است، زیرا در داخل استان تهران دستیابی به چنین زمین هایی با آب و هوای خوب نیازمند هزینه بسیار زیادی است در حالی که شهریار با تهران فاصله کمی دارد و حتی برای یک بعد از ظهر نیز می توانید روی ملک خود در شهریار حساب باز کنید.
ورامین: خرید زمین در ورامین با اهداف کشاورزی و باغداری صورت می گیرد، چرا که ورامین قطب کشاورزی استان تهران است و از منابع آبی کافی نیز برخوردار است. می توانید چندین هکتار زمین در ورامین خریداری کنید و از محل سکونت خود در تهران برای سرکشی به باغ و زمین کشاورزی خود در ورامین بروید. محصولات ورامین نیز دارای بازارهای کافی در سطح تهران و دیگر شهرستان های مربوط به استان تهران هستند و از این بابت دچار مشکل نخواهید شد.
شهران: از جمله مناطق شمالی شهر تهران می توان به شهران اشاره کرد، شهرام یک منطقه خاص است، زیرا به دست مردم غیر بومی ساخته شده است و اکثر ساکنین شهران قشر تحصیل کرده و سرمایه داران زحمت کش هستند. قسمت های از شهرام خالی از سکنه است و با توجه به اینکه این منطقه آرامش خاصی دارد، می توانید قطعه زمین مناسبی را در شهران شناسایی و برای ساخت ملک مسکونی خود انتخاب کنید.

نکات مهم سرمایه گذاری خرید زمین در تهران

 اولین نکته و مهم ترین نکته خرید زمین برای سرمایه گذاری در تهران، دقت به سند زمین است. ممکن است در طول خرید زمین با اصطلاحات مختلفی مثل سند مشاع، سند تعاونی، سند با تقسیم نامه وراث، زمین بایر، زمین محصور شده و کاربری مسکونی برخورد کنید. درباره هرکدام از این اصطلاحات به کسب و جمع آوری اطلاعات حقوقی بپردازید تا زمین شما بعدا صاحب دیگری پیدا نکند، چرا که متاسفانه جعل سند و سندسازی در شهرهای بزرگی مثل تهران به معضل فراگیری تبدیل شده است.
کاربری زمین مورد نظر را استعلام بگیرید، درست است که معمولا ساخت و سازهای مسکونی را در تهران شاهد هستیم، اما همان طور که در متن مقاله اشاره شد ممکن است زمین مورد نظر شما کاربری زراعی داشته باشد که در این صورت در آینده برای دریافت مجوز ساخت و ساز با مشکل مواجه می شوید. همین طور دقت کنید زمین شما در حاشیه رودها و سدها نباشد.
 به موقعیت زمین دقت کنید، زمین های در جوار مسیرهای اصلی و بزرگراه ها و اتوبان ها شمارا دچار دردسر زیادی خواهند کرد و به جز تحمل آلودگی صوتی و ترافیک گسترده هرازچندگاهی نیز ممکن با شهرداری دست به گریبان باشید. همین طور فرهنگ مردم هر منطقه ممکن است با سایر مناطق تفاوت های کوچکی داشته باشد و در هنگام خرید زمین بایستی به ساختار فرهنگی هر منطقه نیز دقت کنید تا تشخیص بدهید برای اهداف شما مناسب هستند یا خیر.

جمع بندی

سرمایه گذاری خرید زمین در شهری مثل تهران یک چالش است و نیاز به فن و حرفه دارد. در مراحل مختلف جابه جایی سند ‌و پرداخت بهای زمین باید با دقت عمل کنید و حتما به شفاف بودن تمام مراحل توجه کنید. نیاز به یک مشاور امین زمانی پررنگ تر می شود که ساکن تهران نباشید، چرا که حتی مردمان شهر تهران نیز به درستی از مقررات حقوقی و غیر حقوقی خرید زمین در تهران آگاهی ندارند. به همین دلیل حتما به مشورت گرفتن از افراد باتجربه در این زمینه بپردازید و اصطلاحا بی گدار به آب نزنید.