سرمایه گذاری در ملک

در زمانی که زندگی می کنیم و سالهای فعلی، نگه داشتن پول و سرمایه به صورت راکد از مخرب ترین تصمیم هاست که می تواند آسیب زیادی به زندگی شخصی و حرفه ای افراد وارد کند. به هیچ وجه نبایستی سرمایه خود را در بانک ها نگهداری کنید و یا با خرید وسایل غیر ضروری سرمایه خود را هدر کنید، نگه داشتن پس انداز در بانک ها سود بسیار ناچیزی به همراه دارد و در صورتی که سرمایه شما کمتر باشد، سود دریافتی از پس انداز شما به حداقل کاهش می یابد. توصیه جمعی از حرفه ای ها به شما سرمایه گذاری در ملک و املاک است.
برای سرمایه گذاری در ملک و املاک نیاز به مقدمه خاصی نیست و همان طور که اکثرا متوجه این نکته هستید، افراد بسیار زیادی با سرمایه گذاری در ملک و املاک به سودهای هنگفتی رسیده اند. می توانید این افراد را در بین اقوام، دوستان و آشنایان خود ببینید و شناسایی کنید. اما راز موفقیت آنها در چه امری نهفته است؟ در این مقاله به صفر تا صد سرمایه گذاری در ملک خواهیم پرداخت و توصیه هایی را بیان می کنیم که تجربه افراد موفق در این زمینه است، با ما همراه باشید.


برای سرمایه گذاری در ملک از کجا شروع کنیم؟

برای شروع سرمایه گذاری در ملک و املاک بایستی استراتژی خود را بچینید و این نکته را بدانید که شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است و نمی توان صرفا با دانستن نکات اولیه اقدام به سرمایه گذاری در ملک کرد، پس از دریافت توصیه کارشناسان سایت ما غافل نشوید. پس از دریافت مشاوره و راهنمایی در این قسمت چند نکته ابتدایی را برای شما بیان خواهیم کرد.
برای شروع سرمایه گذاری در ملک باید برآورد دقیقی از میزان سرمایه خود داشته باشید و بدانید که قصد دارید چه میزان از سرمایه خود را صرف این بیزینس خاص کنید. فراموش نکنید که برای سرمایه گذاری در برخی ملک های خاص با لوکیشن های متفاوت، می توانید ریسک بیشتری کنید و سرمایه بیشتری را صرف کنید تا بازدهی بیشتری را ببینید. همیشه غفلت از این امر، یکی از بزرگ ترین حسرت های افراد فعال در این زمینه است و جملاتی مانند کاش سرمایه بیشتری برای خرید چند واحد بیشتر از یک آپارتمان تجاری یا مسکونی را داشتم، می شنوید.

معمولا زمانی این حسرت ایجاد می شود که افراد خیلی دیر به بازدهی سرمایه گذاری در یک ملک خاص پی می برند و حساب و کتاب آنها نشان می دهد که اگر با سرمایه بیشتری اقدام می کردند، سود چند برابری نصیب آنها می شد. پس ابتدا میزان سرمایه خود را مشخص کنید و این کار را عاقلانه و به دور از هیجان انجام دهید. در قدم های بعدی بایستی با همراهی یک مشاور خبره اقدام به شناسایی انواع سرمایه گذاری در ملک و بهترین ملک برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید، که ما در قسمت های بعدی به صورت خلاصه نکاتی را در این موارد بیان می کنیم.


انواع سرمایه گذاری در ملک

ملک در لغت به معنی دارایی است، اما در زبان فارسی و در سطح عموم مردم به معنی زمین است، در گذشته نیز از کلمه تیول برای اشاره به زمین های بزرگ اشاره می شد و اصطلاح ملک مترادف و هم معنی تیول است. انواع سرمایه گذاری در ملک با توجه به نوع کاربری ملک مشخص می شود و با توجه به این مطلب انواع ملک عبارتند از واحد‌های مسکونی، واحد‌های تجاری، واحد‌های اداری، باغ، ویلا، باغچه، مجتمع تجاری یا پاساژ، مطب و ساختمان پزشکان، خانه های کلنگی، سوله و در نهایت بقالی. انواع سرمایه گذاری بر ملک با توجه به کاربری های گفته شده تعیین می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  •  سرمایه گذاری بر واحد‌های مسکونی
  •  سرمایه گذاری بر واحد‌های تجاری
  •  سرمایه گذاری بر واحد‌های اداری
  •  سرمایه گذاری بر املاک کلنگی
  •  سرمایه گذاری در ویلاها
  •  سرمایه گذاری در زمین ها
  •  سرمایه گذاری در باغ ها و باغچه ها


در هر یک از این روش ها شما با اقداماتی نظیر خرید و فروش، ساخت و ساز، توسعه، شراکت، رهن و اجاره در املاک مختلف سرمایه گذاری می کنید و بسته به نوع سرمایه گذاری، سود خود را در کوتاه مدت یا بلند مدت دریافت می کنید.

مثلا در زمان خرید یک واحد مسکونی می توانید با فروش این واحد در آینده و یا ایجاد تغییراتی در دیزاین داخلی آن واحد را برای فروش بهتر و یافتن مشتری هایی با سلیقه خاص آماده کنید. در ساخت و ساز املاک نیز می توانید با شناسایی خانه های قدیمی و کلنگی با کسب اجازه از صاحبان آنها اقدام به تخریب این منازل و بازسازی آنها کنید، همین طور امکان ساخت برج های چند طبقه نیز با تخریب خانه های کلنگی وجود دارد که در این روش بازدهی و سود فراوانی نهفته است. فراموش نکنید خانه های کلنگی استاندارد های روز را دارا نیستند و همین طور بافت شهری را نیز تحت تأثیر قرار می دهند.
یکی از پرسودترین روش های سرمایه گذاری در ملک، خرید یا اجاره یک زمین و توسعه آن زمین است. باید نوع کاربری زمین را مشخص کنید و بدانید آن زمین کاربری تجاری یا زراعی دارد و با توجه به این موضوع اقدام به توسعه آن زمین برای ساخت و ساز واحد‌های مسکونی یا تجاری کنید یا با شناخت نوع خاک و آب و هوای منطقه اقدام به کشت و زرع محصولات خوراکی و مرکبات در آن زمین کنید که در هر دو صورت ثروت فراوانی به دست می آورید.


مزایا و معایب سرمایه گذاری در املاک

برای کسب سود از طریق سرمایه گذاری در املاک بایستی صبر و حوصله فراوانی داشته باشید و از توان مدیریتی و هوش بالایی برخوردار باشید. املاک را نمی توان به راحتی به پول نقد و نقدینگی تبدیل کرد و باید زمان بسیاری را برای این امر صرف کنید، پس اگر به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستید این روش مناسبی نیست. اما در این روش سرمایه گذاری خرید زمین یا ملک مانند سرمایه گذاری با خرید طلا و ارز شما نگرانی درباره سرقت اموال خود نخواهید داشت و همین طور می توانید از انواع تسهیلات مسکن استفاده کنید. امروزه بانک ها و موسسات خصوصی و دولتی بسیاری اقدام به ارائه انواع تسهیلات ملکی می کنند و می توانید در تمامی مراحل خرید و بازسازی املاک بر روی این تسهیلات حساب باز کنید.

نکات مهم در سرمایه گذاری ملک

  1.  با شناسایی موارد قانونی که به نفع یا ضرری شما هستند، خود را از تله های مختلف حفظ کنید و به سود بیشتری برسید.
  2.  در صورت داشتن شریک، در ابتدای امر بر سر تمامی مسائل به توافق برسید و توافقنامه ای امضا کنید و همین طور سهم هر شریک را به صورت کامل مشخص کنید.
  3.  پیش از سرمایه گذاری مقدار قدرت خرید خود را مشخص کنید و هزینه های بعدی را نیز بسنجید.
  4. به سند ملک دقت و توجه کنید.
  5.  حتی الامکان ملک را از صاحب اصلی خریداری کنید.